AI (artificial intelligence) wordt langzaam maar zeker een onderdeel van het dagelijks leven, maar techanalist Mark Schilsky van vermogensbeheerder Alliance Bernstein merkt op dat mensen er minder op googelen vergeleken met de populariteit van ‘bitcoin’ tijdens de hype van 2017.

Afgelopen week schreef Schilsky in een rapport dat de interesse voor de zoekterm ‘AI’ enorm hoog was, gebaseerd op data uit Google Trends. Dat is de tool van Google die de populariteit van zoektermen bijhoudt. Maar tegelijkertijd ligt AI “nog ver beneden het niveau van ‘bitcoin‘” aan het begin van de cryptohausse.

Schilsky bekeek het zoekgedrag rond drie begrippen: AI, bitcoin en metaverse. Hij geeft aan dat dit volgens hem de meest buzzwaardige trends in de techindustrie waren de afgelopen 5 jaar.

Een screenshot van Google Trends laat zien waar analist Mark Schilsky van Alliance Bernstein klanten op wijst.
Een screenshot van Google Trends laat zien waar analist Mark Schilsky van Alliance Bernstein klanten op wijst.
Alliance Bernstein

Het zou goed kunnen zijn dat mensen nu veel minder op 'AI' googelen vergeleken met de populariteit van 'bitcoin' tijdens de cryptohausse van 2017, omdat AI geen nieuwe term is. AI en artificial intelligence zijn bij het grote publiek relatief bekende benamingen en technologieën. Kunstmatige intelligentie bestaat immers al sinds 1950. De bitcoin was in 2017 nog een vrij nieuwe uitvinding en beperkt bekend bij het brede publiek.

Dat mensen de afgelopen jaren nauwelijks hebben gezocht op de term 'metaverse', is wellicht te verklaren doordat het idee leeft dat dit vooral met videogames te maken heeft. Het kan zijn dat het nut van de metaverse voor het dagelijks niet duidelijk is en dat er daarom ook niet veel op wordt gezocht in Google.

LEES OOK: AI is foute naam en zou eigenlijk ‘statistics on steroids’ moeten heten, zegt cultuursocioloog